Thursday, May 22, 2008

KEPENTINGAN MUZIUM

Muzium merupakan salah satu daya tarikan yang mempunyai keunikannya tersendiri. Bangsa, agama, budaya, maruah, semangat dan sebagainya adalah intipati pengisian setiap muzium. Namun peranan muzium ini sering dipandang sepi. Muzium menjadi pilihan yang terakhir bagi senarai lawatan ketika cuti sekolah atau cuti umum.

Untuk pengetahuan semua, memartabatkan khazanah warisan bangsa seperti kepentingan muzium untuk ditatap dan dihayati bukan suatu perkara yang mudah khususnya untuk generasi muda hari ini. Ternyata usaha gemblengan tenaga dan daripada pelbagai pihak termasuk GPMS supaya generasi kini dan terdahulu tidak lupa kepada warisan Melayu yang utuh pada identiti bangsa Melayu sering dilaksanakan dengan penuh kesungguhan.

Untuk memeriahkan khazanah warisan muzium , GPMS Cawangan Bukit Mertajam telah mengambil inisiatif untuk merancang mengadakan program “Apresiasi Kembara Seni Warisan Muzium “ . Program ini akan menampung segala macam aktiviti kesenian dan kebudayaan dari masa ke semasa untuk dijadikan Penerbitan kepada Majalah Kembara Seni Warisan Muzium dalam bentuk visual untuk dihidangkan kepada khalayak untuk ditatap agar hasil usaha ini mampu menjadi medan interaksi untuk bertukar-tukar fikiran , pengalaman dan pengetahuan dalam membina satu angkatan kesenian , sejarah dan warisan kebudayaan Melayu yang padu dalam proses pengembangan seni tradisi dan budaya. Ianya juga sesuai untuk dijadikan bahan pengajaran dan pengetahuan kepada para pelajar di sekolah dan golongan siswa siswi di institusi pengajian tinggi

Justeru, penerbitan Majalah Kembara Seni Warisan Muzium diharap dapat memberi maklumat dan pengetahuan kepada khalayak mengenai kewujudan dan pengisian muzium-muzium di Malaysia. Apa yang pasti, setiap muzim mempunyai identiti atau rahsianya yang tersendiri.

No comments: