Thursday, May 22, 2008

PERPADUAN BANGSA MELAYU

Diera zaman yang serba moden ini, banyak cabaran yang perlu hadapi oleh bangsa Melayu. Bangsa Melayu harus menoleh kebelakang untuk melihat perubahan yang pesat sekali dalam semua aspek kehidupan manusia dari zaman awal ketamadunan manusia hingga ke hari ini. Bangsa Melayu juga tidak ketinggalan , turut berubah daripada budaya lama kepada budaya baru. Bangsa Melayu yang pernah terjajah lebih daripada 400 tahun dari zaman Kesultanan Melayu Melaka hinggalah kemerdekaan dicapai pada tahun 1957.

Bangsa Melayu yang dulunya pernah dijajah oleh bangsa Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan Siam , hari ini telah muncul sebagai satu bangsa yang maju dan hampir setanding dengan bangsa yang pernah menjajah mereka. Bahkan, kini Bangsa Melayu di Malaysia telah muncul sebagai satu bangsa yang amat disegani terutama di kalangan masyarakat Islam di seluruh dunia.

Kejayaan bangsa Melayu hari ini adalah hasil perjuangan bangsanya sebelum ini. Kejayaan ini tidak akan akan berkekalan sekiranya generasi baru pada zaman serba moden ini tidak didedahkan kepada sejarah dan semangat patriotisme dalam mempertahankan kemerdekaan yang dicapai. Sejarah perjuangan bangsa Melayu hari ini adalah amat perlu untuk diketahui dan disampaikan kepada generasi anak-anak Melayu hari ini kerana ianya akan menjadi satu panduan dan kayu pengukur untuk menilai pencapaian anak Bangsa Melayu pada hari ini.




Dengan mengetahui dan meneliti perkembangan sejarah silam Bangsa Melayu, generasi bangsa Melayu pada hari ini dan generasi pada masa hadapan akan dapat mengesan apakah nilai-nilai murni yang diutamakan oleh generasi sebelumnya dalam menjayakan cita-cita dan hasrat perjuangan bangsa Melayu yang dinikmati oleh umat Melayu pada hari ini.

Walaubagaimanapun , hari ini boleh dikatakan hampir wujud satu sikap iaitu alpa di dalam masyarakat bangsa Melayu terhadap sejarah perjuangan bangsa Melayu pada zaman sebelum kemerdekaan. Sikap kealpaan ini boleh mengundang masalah besar kepada pucuk pimpinan negara. Bangsa Melayu akan semakin kehilangan punca apabila negara atau bangsa Melayu menghadapi masalah-masalah berkaitan sosio-politik yang memerlukan bangsa Melayu membuat keputusan. Biasanya orang Melayu akan membuat keputusan berdasarkan isu-isu semasa yang dilihat menjadi sokongan massa.

Oleh itu, boleh dikatakan generasi yang akan datang datang dapat meneruskan perjuangan bangsanya dalam mempertahankan kejayaan yang telah dicapai bagi memastikan kelangsungan perjuangan bangsanya yang terdahulu dengan lebih cemerlang selari dengan perkembangan dan tuntutan semasa bangsanya. Generasi muda khususnya yang terdiri daripada bangsa Melayu haruslah menoleh ke belakang untuk melihat sejauh manakah perjuangan pemimpin negara pada masa yang lalu dalam usaha cuba memajukan negara. Hal ini harus menjadi panduan dan ikhtibar kepada semua anak bangsa Melayu supaya berusaha secara gigih untuk memajukan diri, masyarakat seterusnya negara Malaysia.

No comments: